30 november 2011

GAMMAL SVENSK BONDEJUL

Man pratat mycket om att man vill ha en gammeldagsjul och speciellt jag själv, så för ett tag sedan slog det mig att jag hade en bonad från min mormorföräldrar hem.
Tror dock inte den är så gammal men den visar en gammal svensk bondejul och vad man skulle göra varje dag från 1 december framtill julafton, så nu får ni hänga med varje dag fram till julafton med start imorgon.
Kommer dock inte att följa den tror det blir lite svårt men jag tycker det är kul att se hur det var förr, särskilt för en historiegalning som mig.
Låden kommer från vår köpmansdisk som finns i arbetsrummet, har ni tänkt på vad vackert det är med röda äpple passar liksom precis överallt.

Hoppas nu ni följer med mig framtill julafton.

Elvis mår bättre och vi ska till dagis idag.
Kram
Sandra

38 kommentarer :

  1. Hej! Jätte fin bonad. Väcker känslor från förr. Mycket trevlig känsla faktiskt hihi!
    Kramkram

    SvaraRadera
  2. Åh har du den bonaden! När jag jobbade i vården så var det en tant dom hade just den bonaden!
    Åh vad jag gillade den!

    Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Ja, det var en rolig idé att få följa dig och bonaden!
    Såg inlägget med näbbkängorna först idag, vilken nostalgitripp....såna hade jag en gång i tiden. Med ditt fina foto kom en längtan efter ett par igen!
    Skönt att lilla Elvis är bättre.
    Kram/Cia ♥

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Vilken underbar bonad!!! Ska bli jättekul att följa nu under december.
    Kram kram Anna

    SvaraRadera
  5. Jaa såna har man sett. Jag börjar till och med fundera om jag inte har någon sån nånstans i mina garderober :). Det är ju så billigt med svenska röda äpplen också och så fint att dekorera med. Ha det så gott!

    SvaraRadera
  6. Det vet du att jag gör. Såklart att MÅNGA äpplen aldrig e fel...


    K R A M

    SvaraRadera
  7. Det ska bli spännande att få följa med dig:)!
    Stor Kram Annelie ♥

    SvaraRadera
  8. Klart jag hänger på:) Fast jag tror att jag med hoppar att följa den, har mina aningar om vad som står där.........;))))

    Kram Susanne

    SvaraRadera
  9. Så kul med den bonaden! Ska bli roligt att följa den dag för dag!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  10. Hallå Sandra, men så himla mysigt, jag bara älskar din stil och vet du...

    Jag är uppvuxen med den bonaden, den är så mycket JUL för mej som det någonsin kan bli!!! Nu har min bror den i sitt kök.

    Jag satt jämt och tittade på den där, varje morgon och middag, mamma hade den på väggen i köket ovanför kökssoffan, jag var alltid förundrat över att de verkade bara bada en gång per år förr, en el två dagar före julafton tror jag det var, minns inte rikitgt men det står ju på din bonad. Ja, de kanske badade till midsommar med=)

    Jättefin, var rädd om den, den är inte jättegammal men fr början av 70-talet så i af 40 år! Mari.

    SvaraRadera
  11. ...blev så till mej att jag glömde ju säga, så snyggt med den gamla trälådan intil och den bruna ljussteken, skitsnyggt och Två Stolar, vilken gudomlig butik!!! mari.

    SvaraRadera
  12. Skönt när barnen blir bättre. Jaacob är tillbaka på dagis i dag med efter att haft ont i öronen.

    Supermysig bonad, tycker de är så fina och den passade så bra tillsammans med den gamla lådan.

    Ha det så bra i dag Sandra!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  13. Jajamen, ska följa dina inlägg, historia är intressant och viktigt även för mig! Bra idé, Sandra!
    EIja

    SvaraRadera
  14. Kul idé ! Klart vi följer med dig !!
    Fint med lådan också .
    Skönt att sonen mår bättre !
    Kramar // Susanne ♥

    SvaraRadera
  15. Vilken kul idè!

    Vill gärna veta, historia är spännande och sätter perspektiv på saker och ting!

    KRAM!

    SvaraRadera
  16. Åh vilken fin julbonad! Ska bli spännande att följa fram till jul!! Kram Lina

    SvaraRadera
  17. Hej söta du!

    OM jag skall följa dig, det gör jag varje dag!:)) Såå fin bonad, kul!
    Gott att lillen är pigg igen! Tack för omtanken till min sjuka gubbe!:)) Vänlig du ä!

    Ha en jätte bra dag, nu skall jag grundmåla en jätte gammal "äpplet" soffa med läder rygg och sits, en gammal bäddsoffa sommin morfar och mormor har haft! Gootsliten i lädret, skall få stå i våran finhall!

    Kram kram Johanna!

    SvaraRadera
  18. Ja, tänk så mycket man skulle hinna och så många regler det fanns för vad som skulle finnas till jul - särksilt på landet!
    Vilken fin bonad!

    Den lådan är sååå fin och ljusstaken också!
    Ha en fin dag!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  19. Vilken rolig bonad! Ska bli kul att följa=)

    Ha en bra dag!
    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  20. Vad läcker den var!! Kul med gamla saker å särskilt de med historia!!

    Blev väldigt fint på bordet!

    Ha en skön dag!

    Kram Petra

    SvaraRadera
  21. Skall bli kul att följa! Så fint det blev med lådan, snyggt handtag!
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  22. Ja vad spännande att följa bonaden,det ska jag göra. Och när jag såg ljusstaken ,stod jag på huvet in i garderoben,köpte ju en sådan i somras på loppis, men har inte hittat ljus till,så små hål i den. Vilket märke använder du?Kramen Lisbeth

    SvaraRadera
  23. Jättefin bonad, påminner och jul förr, mysigt:)

    SvaraRadera
  24. Det er virkelig få som gjør det vakrere enn du Sandra! Jeg blir så Inspirert av alt du skaper !! I dag har jeg sittet lenge og tittet på alle bilder du har postet den seneste tiden. Falt helt for din romantiske adventsstake. Sukk..du kan du.. Liker så godt alt det grønne som dukker opp i både skuffer, kurver og kopper. Jeg er jo selv veldig glad i å bruke naturmaterialer. Alt som dufter jord. Jeg har i dag forresten skrevet en post der jeg inviterer alle som har lyst til å delta i en fin foto collage med bilder av dekorasjoner laget av nettopp noe fra naturen. Håper du vil være med, for du har mange Inspirerende bilder her i bloggen!!

    Näbbstövlarna var også så fine, tenker dem er gode og varme :)

    Klemmer, Aina

    SvaraRadera
  25. Vilken vacker bonad!! Jag kommer följa dig ändå....med eller utan bonad;)) Och jag håller med...röda äpplen är vackra överallt:))

    Kram på dig!!

    kråke

    SvaraRadera
  26. Hej! Nu har jag följt din blogg i några veckor och jag gillar det jag ser och läser! Den där bonaden hade jag gärna tagit mig en närmare titt på... Ska bli kul att kolla framöver vad det blir.
    //AnnaKarin (som oxå har, och använder, näbbstövlar. Det finns inga bättre skodon när det är halt ute!)

    SvaraRadera
  27. Det var et flott juleoppheng. Koselig var også dekorasjonen du har laget i den gamle skuffen. Flott laget! :)

    SvaraRadera
  28. Vilken himla rolig kalender! Och julig var den med!! :) Julfina bilder tu har tagit!

    Jättevacker plantering med!

    Ha det så fint!
    Kram från mig

    SvaraRadera
  29. Vilken charmig bonad!!

    Skönt att din son mår bättre nu!

    Kraam Jenny

    SvaraRadera
  30. God kväll!

    Vad skönt att ni har kryat på er!
    Vilka härliga bilder.
    Ha en fortsätt fin KVÄLL OCH EN FIN DAG IMORRN!

    Kramar Sirpa

    SvaraRadera
  31. Hejsan!

    Självklart följer vi dig fram till julafton - och längre än så!

    Vilken charmig bonad! Det är verkligen kul med historia

    Kramen jenny

    SvaraRadera
  32. Vilken jättefin bonad,kul att du har sparat den.
    skönt att sonen mår bättre.

    Kram Thess

    SvaraRadera
  33. Vilken fin bonad. Och så roligt att ha något sådant på väggen, ger verkligen en fin känsla.

    Hoppas du har haft en fin onsdag!

    SvaraRadera
  34. Väldigt kul att se hur man gjorde förr, bara du inte slaktar en gris här på bloggen, som farmor alltid gjorde! Inte på bloggen men ute på gården då förstås...jisses så jag rör ihop det nu...godnatt på dig min vän!

    kram

    SvaraRadera
  35. Ja den är fin den där bonaden , min farmor hade den och jag tyckte den var så spännande när jag var liten .
    Love röda äpplen !!

    Kraam/Lotta

    SvaraRadera
  36. Underbart!
    ... tycker det är så mysigt att kika in hos dig :)

    Kram från Australien♥

    SvaraRadera
  37. Vilken underbar bonad!! Helt fantastisk!
    Kram Malin

    SvaraRadera

Skriv gärna en rad eller två.
Det gör mig väldigt glad.
Tack söta och varma kramar till er.
Sandra